Wordt de 3D-Printer de 3e industriële revolutie?

by murdirrty

Goedemiddag,

Ten eerste, excuses voor het feit dat ik eigenlijk niks meer post op deze blog. Ik ben nu voornamelijk druk bezig om mijn andere blog: murdirrty.tumblr.com. Hierop lees je eigenlijk vanalles wat ik meemaak tijdens mijn studie. Heel interessant voor mijn huidige volgers! Jammergenoeg heb ik daardoor deze blog verwaarloosd. Maar niet getreurd, vandaag ga ik eigenlijk een conclusie trekken uit ALLE voorgaande blogberichten die ik hierop heb gepost. Ik heb zoals jullie misschien weten, regelmatig gepost over allerlei kunstenaars. In mij ogen waren deze kunstenaar bezig met iets vernieuwend, wat nog niet eerder was gedaan. Wat zijn nou eigenlijk de grote lijnen die we zijn tegengekomen in al die posts? In deze post bespreken we de eerste trend die me is opgevallen, namelijk de komst van de 3D-printer.

Wat is nou eigenlijk een 3D-printer?

We hebben de term vaak horen vallen, maar wat is het nou eigenlijk? De 3D-printer heeft veel overeenkomsten met onze huidige printer. Met behulp van digitale bouwtekeningen, kunnen we driedimensionale objecten produceren. Deze objecten worden gemaakt met een fijn poeder die laag voor laag aan elkaar wordt vastgemaakt, waardoor het een vaste vorm krijgt. Alles kun je dus maken, als je maar een bouwtekening heb.

Tof! Maar alleen kunstenaar gebruiken dit toch?

Dat hoeft niet meer. Sinds de laatste jaren is de 3D-printer steeds toegankelijker geworden. Zelfs mensen zoals jij en ik kunnen er één aanschaffen. Op internet staan eenvoudige handleidingen om digitale ontwerpen te maken en zo je eigen creaties kan maken. Naast de kunstwereld, wordt het ook in de wetenschap gebruikt. Hierin zijn ze volop aan het experimenteren met het maken van robots, organen en zelfs schedels van mensen. Tevens heeft het ook veel voordelen voor het milieu: je kan artikelen recyclen als grondstof van je creatie, ontwerpen transporteren via de mail en er is minder verspilling, omdat je onderdelen opnieuw kan produceren. Uiteindelijk kun je zelfs voedsel uitprinten hiermee!

Je kan er dus veel mee, maar waarom een revolutie?

Nou dat zal ik eens vertellen. Jullie herinneren je nog wel de industriële revolutie van de geschiedenisboeken? Door deze revolutie is het mogelijk geworden om in grote massa’s te consumeren. Iedereen heeft bijvoorbeeld tegenwoordig zijn huis helemaal ingericht met IKEA meubels. Veel mensen zijn het zat dat iedereen eigenlijk dezelfde producten thuis heeft en wil dus invloed hebben op hun producten. We doen hetzelf momenteel door een ander lak verf erover heen te doen of het op te pimpen met ornamenten. Door de komst van de 3D-printer heb je nu zelf in de hand hoe het ontwerp er uitziet, door je eigen bouwtekening. Hierdoor heeft het uiteindelijk product die uit de 3D-printer komt een eigen personal touch. De drempel wordt dan ook steeds lager en steeds meer huishoudens zullen er één krijgen denk ik.

kaiba

Daarnaast wordt er ook andere dingen er al mee geproduceerd. Eten kun je nu ook al maken met de 3D-printer en ook levens van mensen wordt ermee gered. Baby Kaiba stopte dagelijks met ademhalen door een zwakke kraakbeen bij de luchtpijpvertakking. Wetenschappers aan de universiteit van Michigan hoorde dit en stelde voor om een spalkje te printen met een materiaal die na drie jaar door het lichaam zou worden geabsorbeerd. Sindsdien heeft Kaiba geen ademhalingsproblemen meer

Conclusie:

Zoals je kan lezen, heeft de 3D-printer de mogelijkheid om heel ons leven te beïnvloeden. De mogelijkheden zijn eindeloos en kunnen zelf misbruikt worden. Het wordt uiteindelijk belangrijk om deze ontwikkeling in de hand te kunnen houden. Als iedereen kan maken wat tie wilt, zijn de grote winkels niet meer nodig en zijn er alleen maar winkels nodig om de vereiste grondstoffen ervan te vinden. Je moet je ook bedenken wat er gaat gebeuren als de hele digitale wereld dan opeens plat ligt. Dan is er geen mogelijkheid meer om digitale ontwerpen te produceren via de 3D-printer en hebben we een probleem. Ik denk zelf dat over 10 jaar elk huishouden wel een 3D-printer heeft, maar het zal gaan gebruiken al dezelfde wijze als de gewone printer. Dus wanneer het moet, wordt het gebruikt. Anders niet.

Bronnen:

Wikipedia. (z.d.) 3D-printer. Geraadpleegd op 29 April 2014, van http://nl.wikipedia.org/wiki/3D-printer

Ground3D NL. (z.d.) Over 3D printen. Geraadpleegd op 29 April 2014, vanhttp://www.ground3d.nl/over-3d-printen/

Kraaijvanger, C. (23 mei 2013) 3D-printer redt leven van baby. Geraadpleegd op 29 April 2014, van http://www.scientias.nl/3d-printer-redt-leven-van-baby/87000