Chineasy – Shoalan Hsueh

by murdirrty

Goedenavond,

Regelmatig krijg ik de vraag: “Wat is jouw afkomst?”  Als ik dan vertel dat ik eigenlijk meer een Chinezen achtergrond heb dan een Indonesische achtergrond, kijken mensen mij raar aan. Het zit namelijk zo: Mijn opa en oma komen oorspronkelijk uit China, maar zijn later naar Indonesië verhuist. Hier is mijn moeder geboren en woont de rest van mijn familie. Mijn moeder is later weer naar Nederland verhuist waar dit wonderkindje uiteindelijk geboren is.

Ik ben gewoon een Tjienees, niets is minder waar. Ik aanvaard dan ook gewoon met veel plezier alle Chinezen grappen en is het de normaalste zaak van de wereld als mijn vrienden en vriendinnen Hank Pangki Shang Hi zingen op mijn verjaardag. Ik ben dan ook zo iemand die 5 van de 10 keer niet verstaanbaar is. Als mensen mij dan niet verstaan, zeg ik ook gewoon: “Leer Chinees dan.” Niet dat ik dat kan spreken/lezen, maar dat terzijde…

Het is nou gewoon eenmaal geen gemakkelijke taal om te leren. Gelukkig heeft Shaolan Hsueh uit Taiwan een manier ontwikkelt om het leren van Chinees makkelijker te maken, genaamd: Chineasy.

Ze groeide op als een dochter van een kalligraaf, waardoor ze de schoonheid en vorm van de Chinese letter zag. Sindsdien is ze gefascineerd door deze geweldige taal. Ze had als doel om deze taal meer toegankelijker te maken, zodat iedereen de schoonheid van deze taal kon zien. Hiervoor ontwikkelde ze dus de methode Chineasy. Er zijn nou eenmaal 20.000 tekens in het Chinees. Gelukkig heb je er maar 1.000 nodig voor de basis en met de 200 belangrijkste begrijp je genoeg om verkeersborden, menukaarten, de basis van websites of kranten te begrijpen

Chineasy PR images_Grid_CMYK-06

Tree  Pinyin: 木 mù (mu 4)

Aan de hand van illustraties, verduidelijkt ze de Chineze tekens. Dankzij de illustratieve manier van leren, worden de tekens makkelijker onthouden in de menselijke brein. Hopelijk wordt hierdoor de brug tussen de Westerse en de Oosterse wereld wat kleiner  en kunnen we makkelijker de Chineze taal leren