de belevingseconomie

by murdirrty

Goedeavond,

 

Na een lange en rustige werkdag in een kledingwinkel, vroeg ik me af hoe het zou kunnen komen dat bepaalde winkels veel klanten hebben en sommige winkels niet. Veel winkels moeten dan nu ook de concurrentie aan met online shops. Ikzelf ben daar ook groot fan van. Winkelen deze dagen is gewoon tijdrovend en ik als druk studerende student, heb gewoon geen tijd meer om alle winkels in en uit te kunnen lopen. Het doelgericht zoeken naar kleding op het internet heeft me leven een stuk makkelijker en modieuzer gemaakt

 

Afgelopen dinsdag nam ik toch de stap om weer te winkelen in Antwerpen. Een vermoeiende, maar leuke dag met mijn studiegenootjes uit Utrecht. Je ziet dan ook wel dat sommige winkels de concurrentie met de onlineshops serieus nemen. Mensen gaan namelijk niet meer naar de winkel om alleen maar snel een shirtje te kopen. Nee, de ervaring hierbij is nu net zo belangrijk. De klant moet iets gaan ‘voelen’ als ze de winkel binnen gaan. Een gevoel van beleving, dat ze niet eerder hebben gevoeld. De zogenaamde belevingseconomie.

Een goed voorbeeld hiervan is starbucks. Waarom gaan we massaal naar koffie halen bij de starbucks en niet bij de kiosk? Het komt allemaal door die ervaring. Het krijgen van een beker met koffie waar – hopelijk- JOUW naam op staat. Iedereen moet het ook natuurlijk zien dat je naar de Starbucks ben geweest, dus een selfie met je beker hoort er zeker bij.

Over een jaar kan je energens meer even snel je boodschappen halen, maar wordt het allemaal een grote ervaring. Waarom? Misschien omdat we het waard zijn? Misschien vanwege de grote concurrentie onderling en/of het internet? Wie zal het weten. Iniedergeval probeert de Jumbo het al met hun Foodmarkt in Breda, waar ik graag mijn pakken wijn koop of ff snel een pizza eet.

Alleen maar voor de beleving die ik daar bij krijgt.