Interactive Couture – Anouk Wipprecht

by murdirrty

Vanochtend werd ik weer te laat wakker en moest ik me haasten om nog op tijd op werk te komen. Ik kwam beneden om snel wat ontbijt in elkaar te fixen en zag dat de TV aan was, terwijl me vader buiten in de weer was. Een snelle blik op de TV werd gelijk een veel langere blik.  De TV stond namelijk op een programma die de genomineerde voor de Rotterdamse Designprijs aan het opnoemen waren. AVRO’s Kunstuur stond namelijk op, terwijl mijn vader geen kunst fan is.

Alle genomineerde zijn allemaal hele sterke ontwerpers en zijn allemaal terecht genomineerd, maar natuurlijk heb ik ook een favoriet. Dit keer is het niet Daan Roosegaarde, waarvan ik namelijk ook groot fan van ben. Ik was namelijk meer onder indruk van de interactive couture van Anouk Wipprecht

De grote vraag is: Wat betekent kleren voor jou en waarom draag je juist die kleding? Omdat het je innerlijk representeert? Omdat het je slanker maakt? Of simpelweg omdat het mooi is? Wipprecht geeft dankzij haar jurken een nieuwe dimensie aan kleding: Een soort van versterking van hoe je bent door middel van interactie.

Stel je nou eens voor: Iemand komt in je persoonlijke ruimte en je wilt dat eigenlijk niet, wat doe je dan? Wipprecht heeft hiervoor 2 soorten jurken ontwikkelt:

De eerste is de Smokedress. Een jurk met vloeiende, organische vormen die gemaakt is met behulp van de 3D-printer. Als iemand te dicht bij je in de buurt komt, omhult tie zich in rook. De drager van de jurk heeft dit niet in controle.

De Spiderdress ziet er al wat technischer uit. Het is een zwarte jurk met spinnenpoten rondom de schouders. Als je hier dicht in de persoonlijke ruimte komt, val de poten van de jurk je aan.

In mijn ogen is het werk van Wipprecht de toekomst van onze hedendaagse kledingstijl. De interactie die de kleding maken, gaat verder dan een leuk lampje hier en daar. Het gaat verder, omdat de interactie nauw verband maakt met de gevoelens van de drager van de jurken. Dit maakt het werk zo goed en mag dan van mij ook zeker de Rotterdamse Designprijs winnen

Bronnen:

Stichting Designprijs Rotterdam. (2013) Anouk Wipprecht – Interactive Couture. Geraadpleegd op 18 januari 2014, van: http://designprijs.nl/nl/anouk-wipprecht-interactieve-couture