Monkey Selfie

by murdirrty

Maandagochtend. 5 Uur ‘s ochtends. Na een welverdiende vakantie van 2 weken, moest ik vandaag weer om 9 uur aanwezig zijn in de Blauwe Zaal op de KMT locatie van HKU om 9 uur. Gezien ik zelf in Noord-Brabant woont, betekent dit dus 2 uur lang reizen. Met veel moeite ging ik dus vanochtend uit bed om helemaal naar Hilversum te reizen voor de introductie van mijn 2 weken durende verplichte seminar intellectuele eigendom.

Wat is Intellectuele eigendom?

Het is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende rechten die vertellen wie eigenlijk de eigenaar is van iets. In mijn seminar die ik volg is de belangrijkste recht eigenlijk de Auteursrecht, waarin bepaald wordt wie de daadwerkelijke eigenaar van iets is en het mag verveelvoudigen.

Een goed voorbeeld hiervan is deze beroemde foto die eigenlijk wel elke 9GAG liefhebber moet kennen:

Say cheese: The monkeys were intrigued by their reflection in the camera lens

Fotograaf David Slater bezocht het Indonesische eiland Sulawesi en tijdens zijn bezoek aan een park, liet hij zijn camera onbeheerd achter. De camera trok de aandacht van de apen en gefascineerd door het ding, kregen ze het voor elkaar om een foto van zichzelf te kunnen maken, wat dus resulteerde tot deze foto.

De grote vraag hierbij is dan: Van wie zijn dan de foto’s? Wie is de rechtelijke eigenaar? Zijn het de apen die de foto’s hebben gemaakt of is het Slater van wie de camera is?

Weet jij het?