Klecksography – Olivier Valsecchi

by murdirrty

Ten eerste wil ik deze blogbericht beginnen met mijn excuses aan te bieden. Sorry dat ik een week niks van me heb laten horen. Deze week had ik tentamens en gezien ik de weken ervoor niet heb kunnen studeren, moest ik wel 24/7 met mijn neus in de boeken. Dinsdag-, woesndag- en donderdagavond heb ik tentamens gehad voor de vakken Management Skills, Zakelijke Communicatie en Bedrijfseconomische Vaardigheden. Hoe het gegaan is, is een tweede. Nu ben ik gewoon blij dat ik er vanaf ben en mag genieten van een welverdiende 2 weken kerstvakantie en weer volop kan bloggen.

Deze keer wil ik het hebben over een fotoserie die ik tegenkwam op internet. De Franse fotograaf Olivier Valsecchi gebruikt in zijn fotoserie Klecksography het menselijk lichaam als zijn “doek”.  Dit keer niet zoals Alexa Meade heeft gedaan door ze te beschilderen, maar door verschillende lichamen zo te positioneren, dat er een soort optische illusie ontstaat. De verschillende lichamen lijken nu opeens een geheel!

Zijn inspiratie heeft hij gehaald uit de Rorchach inkblot test. Dit zijn die inktvlek testen door psychologen om de visie, gevoelens en interpretatie van mensen op te vangen, waardoor ze diepere persoonlijkheidstrekken en impulsen van mensen kunnen begrijpen.

File:Rorschach1.jpg

Ikzelf ben enorm onder de indruk van het werk van Valsecchi. Hij prikkelt de kijker om goed naar zijn werk te kijken om erachter te komen hoe het in elkaar zit. Dit is in mijn ogen wat ook een echte kunstenaar nodig heeft. Werk kan wel mooi zijn, maar moet ook echt iets doen bij de mensen die het bekijken. Dit werk doet het dan ook zeker. Het belicht enorm de esthetische kant van het lichaam, zonder het een seksueel tintje te geven. En dit is knap, gezien vaak naakte lichamen geassocieerd worden met seks. Dit werk laat juist zien dat het menselijk lichaam ook mooi kan zijn, zonder dat het seksueel is.

Oordeel zelf:

Bronvermelding

Kim (17 december 2013). NSFW: bijzondere optische illusies gemaakt met naakte lichamen. Geraadpleegd op 20 december 2013, van http://www.nsmbl.nl/nsfw-bijzondere-optische-illusies-gemaakt-met-naakte-lichamen/

Rorsachtest. Geraadpleegd op 20 december 2013, van http://nl.wikipedia.org/wiki/Rorschachtest

Ispirationist (12 december 2013). Klecksography by Olivier Valsecchi. Geraadpleegd op 20 december 2013, van http://inspirationist.net/klecksography-by-olivier-valsecchi/

Valsecchi, O. Klecksography. Geraadpleegd op 20 december 2013, van http://www.oliviervalsecchi.com/