TED: Alexa Meade – Your Body is my canvas

by murdirrty

Het is waarschijnlijk ook niet onvoorspelbaar dat je het vreemde kan ontdekken in het bekende, als je maar bereid bent om verder te kijken dan datgene dat al in het licht staat, dat je kan zien wat er onder het oppervlak ligt, verborgen in de schaduwen, en kan erkennen dat er daar meer kan zijn dan het blote oog kan zien.

Gezien het lang geleden is dat ik weer een TED TALK heb gekeken, heb ik dat weer speciaal voor jullie gedaan. Dus ga achterover zitten in de bank, pak er een dekentje bij en laat je inspireren door deze vrouw:

Bekijk dit eens van dichtbij, want er is meer aan de hand met dit schilderij dan je denkt. Ja het is de spreker Alexa Meade geschilderd in acrylverf, maar niet op doek. Het is recht op haar geschilderd. Ze slaat het doek over in haar kunst en als ze je portret wilt schilderen, dan schildert ze het fysiek op jou.

Alles in haar schilderij, de persoon, de kleren, stoelen, muur, worden bedekt met een verfmasker, dat weerspiegelt wat er direct onder zit. Op deze manier kan ze een driedimensionale scène er doen uitzien als een tweedimensionaal schilderij. Ze kan het fotograferen van elke hoek en nog lijkt het 2D. Ze gebruikt geen photoshop. what you see is what you get.

Ze kwam op het idee van mensen in schilderijen te veranderen door schaduwen. Ze was gefascineerd door de afwezigheid van het licht en ze wilde het graag materialiseren en het te vatten voor het veranderde. Ze kwam dus op het idee om schaduwen te schilderen en ze vond het mooi dat ze in de schaduwen haar eigen geschilderden schaduwen bijna onzichtbaar werden tor het licht zou veranderen en je haar geschilderde schaduw kon zien. Toen ze zich afvroeg waar ze nog meer schaduwen kon schilderen, kwam ze erop om het bij een vriend aan te brengen. Maar ze wilde niet alleen de schaduwen teken, maar ook de lichtpunten en een afbeelding in grijstinten op zijn lichaam maken. Toen ze bezig was en een stap achteruit deed, zag ze dat ze van een vriend een schilderij had gemaakt

Alexa Meade 3 Focus on Alexa Meade

Ze had altijd de droom gehad dat ze naar Washington DC ging en achter een bureau ging zetten, terwijl ze voor de overheid zou werken. Na het afstuderen besloot ze niet naar het parlement te gaan, maar naar de kelder van haar ouders te gaan. Hier wilde ze leren hoe ze moest schilderen. Ze ging experimenteren met ruimte en licht en verfde ondertussen op toastjes, grapefruit en andere onmogelijke dingen. Uiteindelijk besloot e te oefen door op zichzelf te schilderen.

Ze raakte in ontmoeting met Sheila Vand en kwamen op het idee om op een meer ongewoon oppervlak te gaan schilderen, namelijk melk. Ze kochten een zwembadje en vulde het met melk en Sheila en begonnen te schilderen. De beelden waren altijd onverwachts, want ze kon schilderen op haar zoals ze wilde. Op het moment dat ze in het badje ging liggen, begon de verf de bewegen. Ze moesten dat omhelzen i.p.v tegengaan en te zien waar de melk hun naartoe zou brengen.

Ik vind zelf dit een perfect voorbeeld dat de hedendaagse kunst in beweging is. Kunstenaars blijven opzoek naar nieuwe ideeën om zo hun visie te verwoorden. Het feit dat ze dit ook per ongeluk heeft ontdekt, laat ook de kracht van experimenteren zien. Je moet altijd proberen jezelf opnieuw uit te vinden, en jezelf uit te dagen. Alleen zo kom je op de beste en innoverende ideeën uit die mensen zoal ik en jij kunnen inspireren.

Bronnen:

Ted. (2013, september ). Alexa Meade. Jouw lichaam is mijn canvas. Geraadpleegd op 13 december 2013, van http://www.ted.com/talks/lang/nl/alexa_meade.html