Gezichtsherkenning in de allerdaagse dingen

by murdirrty

Ik herinner me nog een gesprek op de middelbare school. Ik en een vriendin zaten in een auto. Terwijl we op de snelweg onderweg waren naar Rotterdam zagen we natuurlijk allerlei andere auto’s voorbij rijden. Ze vertelde toen dat ze een auto alleen leuk vond als ze een vrolijk gezichtje hadden. Ik keek haar al bedenkelijk aan, maar als je goed kijk naar de koplampen en de onderkant van de auto kan je dus een gezicht herkennen. Ik moest hier toen enorm om lachen en dacht dat ze de enige was die gezichten in random dingen ziet.

Blijkbaar heeft dit een naam: Pareidolia. Dit betekent dat je een illusie ziet van iets herkenbaars, wat er dus eigenlijk niet is. Mama Appelsap (Nederlandse zinnen in Engelse liedjes herkennen) is hier ook een groot voorbeeld van.

Ik schrijf ook deze blog alleen maar omdat ik zometeen heeeeel snel naar werk moet en toch wel iets wilde plaatsen. En wat is nou leuker dan het weekend ingaan met zulke foto’s:

GEZ13

GEZ14

Inanimate Portraits - Face in the Brick

 

Wil je nog meer leuke plaatjes? Kijk dan op: Facesinplaces.blogspot.nl

Bronnen:

Muller, N. (2014). Faces in places. Of: gezichtsherkenning, maar dan anders. Geraadpleegd op 13 december 2014, van http://www.hpdetijd.nl/2013-12-03/faces-places/

Afbeeldingen: http://facesinplaces.blogspot.nl/