Al was het maar een seconde – Kunstboek voor Stichting Mimi

by murdirrty

“Onbezorgd zijn is wat ik het meeste mis”

563426_10151429101443808_170843550_n

Kanker. Een verschrikkelijke ziekte die iemand leven soms sneller afneemt dan het normaal doet.  Je leven staat dan gelijk op zijn kop en de behandelingen zijn zwaar. Jammergenoeg heb ik dit ook van dichtbij moeten meemaken. Toen ik in groep 8 zat, hoorde ik voor het eerst dat uit diagnose is gebleken dat mijn moeder kanker had. Ik heb haar door moeilijke tijden zien gaan en haar haar langzaam zien uitvallen. Ik heb geprobeerd om er voor haar te zijn, maar als moeilijke puber kon zelfs ik het niet. Desalniettemin, probeerde ze de ziekte de baas te zijn en nog te kunnen genieten van haar leven. Mijn moeder was dan ook echt iemand die niemand kwaad kon doen. Iemand die andere belangrijker vond dan zichzelf en altijd het beste met ons voorhad. Mijn moeder, de sterke vrouw die ze was, had de strijd op 27 februari 2012 verloren tegen kanker.

Sindsdien is mijn leven ook enorm verandert en ben ook anders tegen mijn eigen leven gaan kijken. Het leven is maar kort, dus neem alle kansen die er zijn. Ik vond tevens dat ik te lang dingen deed die ik eigenlijk niet wilde doen, en veranderde mijn leven drastisch. Ik hoop elke dag dat mijn moeder trots op me is, op de keuzes die ik heb gemaakt en over mijn waakt in de hemel.

Ik moest toen ook wel wat traantjes laten, toen ik de volgende video op facebook tegenkwam:

Ik houd van zulke initiatieven om mensen even hun ziekte te kunnen vergeten. Dit is dan in mijn ogen ook een heel mooi initiatief.

Op 17 Juni 2013 kregen 20 kankerpatiënten de kans om deel te nemen aan een make-over experiment die georganiseerd was door Stichting Mimi. Tijdens de make-over zelf konden ze zichzelf niet zien en wisten dus niet in wat ze omgetoverd werden. Op het moment dat ze zichzelf eindelijk konden zien, werd er een foto van ze gemaakt, waardoor hun reactie opgenomen was op beeld.  Deze ontdekking liet hun even hun ziekte te vergeten… al was het maar voor een seconde.

Op 7 november werd er een tentoonstelling gehouden voor de familie en vrienden van de patiënten. De foto’s werden één voor één onthult. Op alle gezichten van de vrienden en familieleden werd er een glimlach onthult, waardoor ook hun even de ziekte vergaten

Le Livre

Al deze foto’s zijn gebundeld in een boek en is te koop voor 60 euro exclusief verzendkosten. Het geld gaat naar stichting Mimi die op alle vlakte kanker willen bestrijden en niet alleen op medisch gebied.

Bronnen:

Stichting Mimi. (2013). Persmap. Geraadpleegd op 10 december 2013, van http://www.mimi-foundation.org/ifonlyforasecond/PERSMAP%20Stichting%20Mimi.zip

Stichting Mimi. (2013). Al was het maar een seconden. Geraadpleegd op 10 december 2013, van http://www.mimi-foundation.org/nl/al-was-het-maar-een-seconde.html