Happylines!

by murdirrty

Sinds een week ben ik weer intensief opzoek naar een Metro in de trein. Natuurlijk is het fijn om op te hoogte te blijven wat er allemaal afspeelt in de wereld om ons heen, maar ook vanwege de happylines!!

Happylines?!?!? Wat is dat nou weer?

De Metro en de Spits willen de reis met het openbaar vervoer wat vrolijker en positiever maken en hebben toen bedacht om een vierkantje op de voorpagina vrij te laten voor een positieve tekst of tekening. Uit onderzoek is gebleken dat 4 andere mensen jouw Metro of Spits nog lezen, nadat je hem heb achtergelaten. De volgende reiziger die dan je krant vindt in de trein wordt dan verrast met een speciale boodschap die JIJ heb geschreven of getekend! Ook is Metro actief bezig met dit interactief maken d.m.v Twitter. Als je je #happyline door tweet naar @Metro, is de kans dat ze het retweeten. Ook alle tweets die getagt zijn mijn #happyline zijn te zien op de Metro website!

Verscheidene projecten:

9 Oktober zijn de kranten hiermee begonnen. Verschillende mensen zijn rondom dit fenomeen al projecten gestart. De bekendste is wel die van Pascal Cuijpers, die elke dag een Happyline gaat tekenen. Zijn tekeningen zijn dan ook geweldige creatieve uitspattingen van de actualiteit en is te volgen op Twitter: @PascalCuijpers

Embedded image permalink

Michel Nainggolan gebruikt de Happylines voor iets anders; Hij probeert er een baan mee te scoren. In plaats van tienduizend brieven naar bedrijven te sturen, staat hij elke ochtend vroeg op om op elke Metro en Spits te stempelen met een persoonlijke baanoproep! Een creatieve manier van solliciteren die hopelijk veel bedrijven zullen waarderen!

Creatief op zoek naar baan met Happylines

Eigen ervaringen

Sinds de start van cultuurfabriek 2 ben ik weer stevig aan het twitteren op mijn eigen account @meltrose en mijn account voor cultuurfabriek 2 @MeisjesvandeHKU. Toen ik een lege Metro naast me lag, wilde ik heel graag iets erin schrijven.  Jammergenoeg was het enige wat ik kon verzinnen dat ik het als marketinginstrument kon gebruiken voor mijn Twitterpagina’s, dus heb ik dat maar gedaan, met als gevolg:

Naamloos

Metro had me opgemerkt en me Happyline geretweet! Vanaf dat moment gebruik ik de Happylines als mijn creatieve ochtendgymnastiek, om te zien of mijn creatieve brein elke ochtend iets weet te verzinnen om er in te kunnen schrijven. In de hoop dat mensen mijn Happyline zien, zet ik ook altijd mijn twitterpagina eronder. De volgende reiziger die dan mijn ouder Metro in zijn handen heeft, kan dan mij bereiken. Tot nu toe heb ik pas 1 bericht terug gehad:

PANDA

Ik hoop dat ik meer reacties ga terugkrijgen, want het is altijd leuk om feedback terug te horen! Gewoon om te kunnen zien, dat er echt ook andere mensen je Happyline hebben gevonden. Ik vind het dan ook een leuk initiatief van de Metro en de Spits en hoop dat de Happylines nog lang mogen bestaan!

Bronnen:

Metro. #Happylines: Verspreid positiviteit in het openbaar vervoer. Geraadpleegd op 8 December 2014, van http://www.metronieuws.nl/nieuws/happylines-verspreid-positiviteit-in-het-openbaar-vervoer/SrZmjh!wMBwg0eqwcW2/

Metro. Metro’s 365 Happylines project.  Geraadpleegd op 8 December 2014, van http://www.metronieuws.nl/nieuws/metro-s-365-happylines-project/SrZmjo!GpseKbWjn1wW6/

Brasser, B (2013). Creatief op zoek naar baan met Happylines. Geraadpleegd op 8 December 2014, van http://www.metronieuws.nl/nieuws/creatief-op-zoek-naar-baan-met-happylines/SrZmkn!l2fP86iP7gKdU/