Hoe kunst kinderen en ouderen bij elkaar kan brengen

by murdirrty

Mijn gezondheid laat me regelmatig in de steek. Misschien komt het wel dat ik altijd teveel dingen wil doen maar amper mijn rust pakt.Dus van de week maar weer naar de huisarts om van alles te controleren en daarbij hoort natuurlijk bloedprikken in het ouderencentrum.

Elke keer als ik daar moet wachten op het moment dat ik uiteindelijk mag prikken, voel ik me altijd zo jong. Iedereen in die zaal is altijd 65+ en kijkt me altijd aan alsof ik een alien ben van mars. Desalniettemin werd ik dit x blij verrast door bezoekje van een klein kind.

Ik zag haar al van ver staan, met haar moeder. Ik dacht dat ze op bezoek ging bij haar oma. Gezellig thee drinken met haar en andere zaken die je met je oma doet. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat je met je opa en oma zou gaan doen op die leeftijd. Ik heb ze jammergenoeg nooit gekend de mijne. Soms mis ik dat gevoel wel, als ik van andere hoor dat ze weer gezellig bij oma en opa zijn geweest. Het gevoel van een soort tweede ouders die je vertroetelt. Na het overlijden van mijn moeder, mis ik dat gevoel wel: het hebben van ouders die van je houden en voor je zorgen. Gelukkig heb ik mijn pappie nog die goed voor me zorgt, maar soms denk ik ook dat het beter voor hem is om naar een bejaardencentrum te gaan. Maar ik wijk weer veelste veel af over waar ik eigenlijk over wil hebben..

Dus ik zag dat meisje in de hal en wilde mijn stoel al aan schuifen, zodat ze langs me kon. Ze bleef alleen bij mijn tafel staan. Opeens zegt die moeder tegen me: “Sorry mevrouw, wij zijn tekenen aan het uitdelen aan de ouderen, maar ze wilt er ook 1 aan jou geven“. Ik was verbaasd dat dit kindje uit zichzelf tekeningen wilde uitdelen aan de bejaarden die hier zaten. Ik nam dus ook met veel plezier haar kunstwerk aan. Het waren 2 a4’tjes die ze aan elkaar had geplakt. Ik vond het zo lief en ze had het ZELF geplakt!

Ik werd gelijk geïnspireerd door het meisje. Mijn toekomstdroom is dan ook om kinderen in te zien dat ze kunstenaars zijn en dat ze met hun kunst veel kunnen bereiken. Dit is dan een goed voorbeeld ervan hoe ze het kunnen doen! Helemaal in de hedendaagse educatie zou dit een mooi idee zijn om kinderen te laten tekenen. Ouderen zijn dan blij dat ze iets krijgen van kinderen en dat brengt ze dichter bij elkaar.

 

Dus misschien iets voor in de toekomst om over te brainstormen, een onderwijsprogramma om kinderen met ouderen te verbinden d.m.v kunst. Iets wat ik graag zou willen uitwerken..