Much Loved – Photographs by Mark Nixon

by murdirrty

“When everything was unknown, they were there.
Where anything could happen, they were there.
These repositories of hugs, of fears, of hopes, of tears, of snots and smears. Alone at night, they were the comforters, when monsters lurked in darkened corners, when raised voices muffled through floors and walls. These silent witnesses, these constant companions, defenders of innocence. Their touch, yes, but their smell, that instantly calming, al embalming musk, unique to each, soothing and smoothing the journey from consciousness to un, from purity to im, from infancy to adult-terre.

Sworn to secrecy, unconditionally there, unjudgementally fair and almost always a bear”

Vanochtend zat ik weer vroeg in de trein richting Utrecht voor een hoorcollege over management skills. Ter ontspanning in de trein, speel ik de laatste tijd Pokemon X op mijn 3DS (lacht me maar uit, maar het spel blijf gewoon vet!). We kunnen dan wel allemaal het moment dat je eindelijk fijn in je treinstoel zit en er iemand met een bil van hier tot aan Tokyo naast je kom zitten en HELEMAAL als diegene dan ook de krant openslaat. Geïrriteerd ging ik dus verder met het trainen van mijn Ivysaur tot mijn blik werd getrokken door een pagina in de krant. De volgende afbeeldingen sierde de pagina:

MuchLoved_Teddybears_Feb13

Foto’s van afgeraffelde teddyberen. Hoe schattig en creatief kan je wel niet zijn! Dus nadat die vrouw me weer wat adem ruimte had gegeven en haar krantje achterliet, ging ik gelijk het interview lezen met Mark Nixon, de fotograaf van deze serie.

Mark Nixon is een Ierse fotograaf uit Dublin. Hij kwam op het Much Loved idee, doordat hij zag hoe gehecht zijn zoontje was aan zijn knuffelkonijn. Het liet hem denken aan zijn tijden met zijn knuffelpanda en bedacht toen om mensen uit te nodigen in zijn fotostudio met hun knuffel. Deze knuffels werden toen de modellen voor het boek Much Loved, waarin de verhalen over de band van de knuffel en hun eigenaar wordt verteld. Het is een innoverend idee, dat eigenlijk in één opslag de kindertijd van deze mensen laat zien.

 De knuffels waren eigenlijk hun beste vriend in hun kindertijd en hebben samen met hun eigenaar van alles meegemaakt. Bij sommige knuffels kan je gewoon zien wat er allemaal mee is gebeurt! Mensen onderschatten de kracht van knuffels, helemaal in de periode dat je nog een kind ben. Het is de eerste “voorwerp” waarmee je een hechte band schept. Dit is dan ook een reden waarom veel oudere mensen hun eerste knuffel nog hebben!

Hierbij wil ik jullie dus vragen om begrip te tonen voor het feit dat ik altijd doe alsof mijn knuffels Baby Panda en Babi Pangang echt bestaan. Het is gewoon een deel van mij dat bij me hoort en hopelijk zullen ze mij ook op één dag net zo goed inspireren als de knuffelpands van Mark Nixon

xxxxxxx

Bronnen:

Metro van 6 november 2013; Knuffels zijn een eerste levensbehoefte

http://marknixon.com/