TED: William Kamkwamba – How I built a windmill

by murdirrty

“I went to the libray, I read a book about making a windmill. I tried it, and I made it.” 

Maandag begon ik met periode 2 van mijn studie. Hierbij hoorde natuurlijk een introductiecollege over wat we de komende weken gaan doen bij het vak Cultuurfabriek 2. Ik mag me bezig houden met Design Thinking, een manier van verplaatsen in de schoenen van de opdrachtgever om zo zijn wensen te kunnen vervullen. Ik zal later wel verder praten over dit “fenomeen.”

Tijdens dit college kwamen ook tal van TED Talks voorbij. Dat zijn inspirerende lezingen die worden gegeven op het gebied van technologie, entertainment en design, vandaar de naam TED. Een spreker die me vooral opviel wad de Malawiaan William Kamkwamba. Voornamelijk was het om zijn grappige achternaam en heb ik besloten om zijn TED te gaan bekijken

William Kamkwamba komt uit Kasungu in Malawi en bouwde op zijn 14e een windmolen om stroom op te wekken. Hij kwam op dit idee op het moment dat hij met school stopte en bepaalde om naar de bibliotheek te gaan. Hij las daar het boek “Using Energy”, waarin informatie stond over het maken van een molen. Hij probeerde het gewoon en het lukte! Hij veranderde het ontwerp dat in het boek stond. Hij wilde een wiek meer, zodat hij meer kracht kon generen en maakte het met een fietsframe, een katrol en een plastic pijp. Als de windmolen draait kon hij 12 Watt generen, wat gelijk staat als vier lampen en twee radio’s. Nu wilt tie graag nog één bouwen om water te kunnen pompen en te irrigeren.

De essentie van zijn verhaal was in mijn opzicht, dat je echt moet gaan ondernemen, dat alles kan. Ironisch dat hij pas naar de bibliotheek ga, nadat hij met school was gestopt. Gelukkig las hij toen niet alleen het boek, maar heeft hij het ook echt gebruikt! Veel mensen hebben wel ideeën om dingen te ondernemen, maar uit eindelijk komt er niets van in. Als zelfs hij met alle materiaal die hij heeft een windmolen kan maken, kunnen wij de simpelste onderneming om onze dromen te kunnen realiseren ook wel doen.

Bronnen:

http://www.ted.com/talks/william_kamkwamba_on_building_a_windmill.html