Auto Sculpture Maker – Roxy Paine

by murdirrty

Goedemiddag,

Ten eerste, heb ik een mededeling! Vanaf VANDAAG heb ik een tweede blog, die te vinden is op: murdirrty.tumblr.com. Op deze blog zal ik voornamelijk gaan schrijven over mijn opleiding en de onderzoeken die ik ervoor doe. Heel interessant als je nou echt wil weten wat een toekomstige Visual Arts & Design manager nou eigenlijk een hele dag doe! Op deze blog ga ik me dus vanaf vandaag echt concentreren op trends & ontwikkelingen die ik zie op het gebied van beeldende kunst en design. Ik zal dus regelmatig naar die blog linken, om jullie een beter beeld te geven hoe ik op dingen kom! Mijn eerste blogbericht is te lezen op: http://murdirrty.tumblr.com/post/81292563514/kick-off-visual-art-design-management

Maar nu, de auto sculpture maker (SCUMAK) van Roxy Paine!

Roxy Paine. Scumak No. 2, 2001. Aluminum, computer, conveyor, electronics, extruder, stainless steel, polyethylene, Teflon. Courtesy James Cohan Gallery, New YorkShanghai. Photo - Mitch Cope.

Tijdens mijn eerste college van Geschiedenis van VADM (afkorting van Visual Arts & Design Managment) leerden we hoe we kritisch moesten kijken naar kunstwerken. De kunstenaar kan het namelijk helemaal anders interpreteren dan dat jij het doet. De docent, Fritzi Ponse, ging met ons een reis maken van verschillende associaties die kunstenaar hadden met hun kunstwerken. Tot kunstenaar die origineel willen zijn, naar memesis tot de vraag wanneer nou eigenlijk echt kunst was. De voorbeeld die mij vooral was bijgebleven, was dit werk van Roxy Paine .

Dus om ff ook jullie kritische blik te testen, wat denk je bij dit beeld?

File:RoxyPaineScumak wiki.jpg

Ik laat je er even over nadenken

#

#

#

#

#

#

#

#

En heb je je mening/gevoelens/interpretaties ?

Roxy Paine is een Amerikaanse kunstenaar. Met deze installatie, laat ze eigenlijk een machine voor je ogen het kunstwerk maken. Ze heeft hier geen invloed in en de machine laat steeds langzaam vloeistof vallen. Uiteindelijk wordt er dus een beeld gecreeërt uit deze vloeistof.

Het merkwaardige hieraan is het concept. Paine heeft dus helemaal geen invloed in het uiteindelijk eindresultaat en laat de machine de vrije loop. Steeds meer kunstenaar doen dit en vinden het proces belangrijker dan wat het uiteindelijk wordt. Dit wordt door deze installatie enorm belicht, omdat het zo in een museum staat. Dit maakt het werk ook in mijn ogen zo sterk.

Bronnen:

http://marshallmatlock.com/2011/06/captured-moment-nelson-atkins-museum-kansas-city-mo-692011/

http://en.wikipedia.org/wiki/Roxy_Paine