Je zou maar Visual Arts & Design Management studeren…

by murdirrty

Iniedergeval, ik hoop dat ik mijn propedeuse haal en het de komende jaren nog mag studeren…..

Mensen kijken me al raar aan als ik tegen ze zeg dat ik “Kunst & Economie” studeer. Rare combinatie toch? Integendeel! De kunstensector roept naar mensen die economisch inzicht hebben om hun te kunnen helpen hun  dromen te realiseren. Ik ben daarin de superwoman die hopelijk kan helpen!

Mensen kijken me nog raarder aan als ik het mondvolle “Visual Arts & Design Management” zeg als mijn opleiding. Ik houd het meestal dan ook maar op design management, maar dan doe ik mijn opleiding tekort. Dus hierbij mijn uitleg wat ik nou eigenlijk doe:

Visual Arts is eigenlijk Engels voor beeldende kunst. Het zijn dus visuele kunstwerken, die je kan zien, denk hierbij aan schilderijen en standbeelden. Vroeger werd het gebruikt als een manier om verhalen te vertellen of om goden te eren, momenteel wordt het meer gebruikt als decoratie.

Verschillende disciplines in de Visual Arts:

  • Schilderen (gebruik van verf, inkt, of krijt)
  • Tekenen (gebruik van potloof of houtskool)
  • Grafiek (het drukken van prenten of affiches)
  • Beeldhouwen (het maken van een 3- dimensionaal werk)

Vergeet hierbij niet de toegepaste kunst, wat we meer design noemen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • architectuur
  • grafisch en industrieel ontwerp
  • textiele kunst
  • fotografie

Bij design gaat het meer over het ontwerpen van functionele objecten. Denk hierbij dus aan bruggen en lampen. Voor bedrijven is het van levenslang om je producten te onderscheiden met die van de concurrent. Hoe unieker hoe beter.

Deze lamp trekt toch meer je aandacht dan deze:

Het kan dus een simpel iets wat iedereen in huis heeft een heel ander vorm geven! Hierdoor kunnen simpele dingen naar smaak van de consument ontwerpen.

Ik wil dus manager worden over de mensen die zulke dingen bedenken. Ik heb het gevoel dat de maatschappij niet inziet hoe belangrijk hun werk is en daar wil ik verandering in brengen. Zij zorgen voor het sfeer van de omgeving, de gevoelens die bij jou omroepen als je in een stad ben en helpen je huis inrichten naar je eigen smaak. Hun werkveld gaat veel verder dan het museum en galerieën en dat moet gezien worden.

Bronnen:

http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/572/1/Wat-is-beeldende-kunst/Page1.html

